Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Friday, November 14, 2008

ISO : In other word... Ikut Suka Orang

Aku baru je balik dari Regency Tanjung Tuan kat Port Dickson semalam. Attend kursus JuruAudit Dalaman. Ai...berjalan je la aku ni. Dah 3 minggu straight. Aritu seminggu kat Langkawi. Minggu lepas keluar gi observe budak kolej aku buat Latihan Industri. Minggu ni keluar ke PD lak. Ikutkan arini baru aku balik tapi banyak keje lagi nak kene buat. Sesekali outstation memang ler best. Tapi kalau kerap sangat, kang bertimbun-timbun keje aku yang tak siap.

Sebelum ni aku nah pegi kursus untuk Pembangunan Dokumentasi. Kiranya macam nak kene buat prosedur untuk kualiti la. Kali ni pulak untuk buat audit. Mampus nak menghafal klausa-klausa tu. Dah macam amik subjek undang-undang lak. Macam peguam pun ada rasanye. Hehehe...

Tu baru nak menghafal klausa, belum lagi nak kene paham prosedur. Kalau tak paham prosedur, macam mana nak mengaudit. Hehehe... Tapi bila dah faham, takde la susah mana. Apa pun, ISO tu maknanye Ikut Suka Orang. Huahaha... Eh? Betul apa... Prosedur yang ada sebenarnya terpulang macam mana yang kita nak. Yang penting dia merangkumi semua keperluan yang perlu ada. Bila semua keperluan yang patut tu ada, InsyaAllah, confirm sistem tu akan jadi smooth. Hehehe...

Aku tunggu sijil JuruAudit. Pastu baru la boleh mengaudit. Kalau boleh pun aku tak nak buat kalau takde sijil. Huhuhu... Lagi pun ada exam. Katanya kalau tak dapat-dapat lagi sijil, anggap je tak lulus. Lulus ke tak, aku tak kisah. Yang penting banyak ilmu baru yang aku dapat. Ilmu yang aku dapat tu mampu memantapkan lagi keje aku supaya lebih sistematik dan berkualiti.

Pssssst.....cuba korang tanya orang jawa, "iso" tu apa maknenye. Hehehe...

0 comments