Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Wednesday, December 3, 2008

Yahooo... Cek aku dah clear...

Hehehe... Tiap-tiap bulan, ni la antara benda yang aku tunggu. Macam tunggu hari gaji pun ada. Dengan kata lain, tiap bulan ada tiga hari yang aku nanti-nantikan dengan perasaan yang sama. Hari gaji aku sebagai pensyarah dan 2 hari lagi adalah hari cek aku sebagai Saudagar Ceramic diclearkan ;-) Dia bayar ansur-ansur. Bayar 2 kali. Itu yang setiap bulan, 2 kali aku tunggu cek aku clear. Takde la banyak aku dapat. 2 kali RM500 setiap bulan. Bersamaan RM1000 setiap bulan. Hehehe... Tapi modal pusingan dia setiap bulan RM900. Huhuhu...

Bukan senang nak cari duit. Tapi takpe la. Nak bisnes yang lagi kencang, aku takde masa pulak. Dah tu modalnya mungkin lagi besar. Kira bisnes yang aku buat ni sesuai la dengan keadaan aku buat masa ni. Hehehe... Kang agak-agak duit dah banyak, modal pun dah besar, baru la try buka kedai ke apa. Macam member yang keje sama-sama dengan aku kat kolej ni. Ada yang buka kedai makan, ada yang buat katering, ada yang keje kontrak dan macam-macam lagi la untuk nak cari side income.

Aku pun teringin gak nak buat macam diorang tu. Dulu pernah gak aku jual kuih masa puasa. Masa tu aku belajar lagi la. Tengah buat praktikal. Masyuk gak. Sehari kalau nak dapat RM100 tu senang-senang je. Modal pun tak besar. Tapi banyak gak masa nak kene spend. Sebab kuih-kuih tu buat sendiri (kitorang adik-beradik dengan mak abah sekali gotong-royong buat kuih). Tapi kat sini aku nak buat macam tu tak boleh la. Sebab aku keje. Pulak tu aku merempat sensorang je kat Tawau ni. Jauh dari krew aku (adik beradik aku la, hehehe...). Jadi aku kene cari alternatif lain la. Aku pulak baru setahun lebih kahwin. Bini aku ada gak berangan nak buat macam tu. Buat kuih pastu jual. Tapi bini aku buat sensorang la. Anak aku lak lom pandai tolong lagi. Hehehe...

Aku cadang awal tahun depan nak tambah modal lagi. Biar besar sikit untung. Keadaan kat Tawau ni buat kreativiti aku agak terbantut. Kalau dulu banyak benda aku buat untuk nak cari side income. Kat sini susah sikit nak dapat stok spare-part ke apa ke. Mula-mula dulu aku terpinga-pinga gak la. Mati kutu pun ada. Macam takde benda boleh buat. Hehehe...

Apa pun sekarang aku tengah usha-usha satu benda lain pulak ni. Untuk menambah side income aku lagi ;-) Apa bendanya...... Nanti-nanti la baru cerita. Benda dah confirm baru la seronok nak cerita ;-) Hehehe...

Buat masa ni, kalau ada sape-sape yang minat nak join Saudagar Ceramic ni, bagitau je aku. Kalau nak jual topup pun boleh gak. Aku pun jual topup gak. Tapi aku jual topup untuk suka-suka je. Tak la jadikan sebagai side income aku. Main-main je. Purata jualan sebulan cuma lebih kurang RM500 je. Sikit je tu. Takde nak serius sangat. Tapi kalau ada yang berminat nak join, bagitau je aku. Tak kisah la samada Saudagar Ceramic ke atau jual topup ke.

0 comments