Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Monday, October 25, 2010

Fish-eye Lense Converter

Selepas 2 minggu menunggu, sampai juga barang yang aku order dari eBay.




Kalau nak membeli lense jenis ini memang mahal. Profesyen aku bukanlah sebagai jurugambar. Sekadar hobi je. Jadi aku rasa tak perlu aku beli lense yang sebenar. Guna converter dah cukup. Tunggu la kalau duit aku dah banyak sangat nanti. Hehehe...

Mula-mula aku test dulu masa aku tengah jaga kelas amali wiring.




Bila balik rumah, aku pun terus mencuba lagi. Tapi cuaca agak mendung pulak. Gerimis sekejap.








Yang ni pulak aku berdiri tepi kolej. Aku attach pada lens kit iaitu 18-55mm. Mula-mula aku set pada 35mm. Aku cuba buat perbandingan.



35mm tanpa fish-eye lens converter






35mm dengan fish-eye lens converter




Kemudian aku set pula lens pada 18mm.




18mm tanpa fish-eye lens converter






18mm dengan fish-eye lens converter

Tak sesuai rasanya converter ni kalau aku pasang pada lens 18-55mm dan diset pada 18mm.






Ini pula adalah 24mm dengan fish-eye converter



Daripada semua perbandingan ini, aku rasa converter ni kalau attach pada lens kit 18-55mm, hanya sesuai menjadi wide-angle lens. Tak sesuai untuk fish-eye.

2 comments

MiSS MiMieY February 11, 2011 at 3:40 PM

salam.. nak tanya, ramai orang kata converter ni image dia tak memuaskan n effect dia tak elok.. image yang dihasilkan pun akan tercrop.. n dia jugak akan distorb.. betul ke?? tp kelebihan dia juz save budget je la.... saya ingat nk try.. tu saya tanya.. tq..

mamat February 12, 2011 at 11:13 AM

salam... memang betul la macam yang orang kata tu. kalau nak kualiti dan gambar yang detail, memang tak memuaskan la hasilnya.

saya beli pun sebab nak try je dan nak buat perbandingan. kebetulan tengok kat ebay murah pulak.