Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Sunday, August 29, 2010

Shoot burung di depan rumah

Alhamdulillah cuaca hari ni cerah berbanding semalam. Mulanya aku belum tau nak buat apa hari ni. Rilek-rilek sambil online. Kebetulan tengah aku online, ternampak burung kat depan rumah. Terdetik pula nak shoot burung-burung ni.

Maka tidak aku lepaskan peluang yang ada. Dengan segera aku keluarkan D5000. Aku terus tukar lensa. Target aku adalah objek yang agak jauh yang perlu zoom. Biasanya aku attach D5000 aku dengan lensa AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR (3.0x). Untuk indoor ok la tu. Atau pun landscape ke... Untuk aktiviti shoot burung pagi ni, aku melengkapkan D5000 aku dengan lensa AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED.

Shutter-Priority Mode adalah mode yang menjadi kegemaran aku bila menggenggam D5000 aku ni. Sebab aku boleh kawal shutter seperti yang aku nak. Dengan itu aku dapat snap movement seperti yang aku nak. Terpulang la samada aku nak pegunkan pergerakan atau pun nak biarkan effect akibat movement tadi. Terus terang aku katakan yang aku kurang berminat untuk mengambil gambar orang berposing. Hehehe..... Aku suka ambil gambar secara live.

Aku belum pro lagi dalam DSLR ni. Kalau ada yang tengok FB aku, ada aku catatkan setting setiap kali aku snap gambar. Tujuannya sekadar rujukan aku. Senang aku nak study balik. Hehehe...
Dah macam pemburu pulak. Aim burung jauh-jauh je. Kalau dekat sangat nanti terbang. Nasib baik dah memang standby dengan lensa yang boleh zoom.




Syok siut dapat snap burung yang tengah terbang. Tapi memandangkan burung ni terbang tinggi betul, aku dah abis zoom pun masih tak puas lagi. Bila macam ni yang buat aku terasa nak cari lensa yang boleh zoom lagi jauh. Huhuhu.....

0 comments