Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Friday, November 27, 2009

Persiapan raya korban kami

Ni merupakan kali kedua aku anak beranak menyambut raya korban di Tawau. Tak balik kampung. Aku tak cuti. Cuma cuti masa hari raya tu je la.

Disebabkan raya korban tahun ni jatuh pada hari Jumaat, agak jauh dengan weekend. Sebab biasanya kitorang pegi pasar restock barang dapur tu masa weekend la. Jadi mula-mula tu macam takde apa-apa la persiapan nak raya. Hahaha...nak masak apa pun tak tau sebab barang takde. Hari Rabu tu aku pegi bandar gak masa lunch-hour. Nak pegi bank sebenarnya. Mula-mula tu heran gak kenapa jalan sesak semacam. Tiba-tiba teringat, kan ke nak raya. Aiseh...ni kalau nak ke pasar pun confirm terkandas punya.

Kalau hari Rabu pun dah sesak camtu, hari Khamis tu lagi la. Jadi aku kata kat bini aku, malas nak ke pasar. Yela...aku bukannya cuti. Tak kan nak abiskan masa tersekat kat jalan yang sesak tu. Tapi petang Khamis tu lepas balik kerja, aku ajak bini aku ke pasar. Biasanya pukul 5 petang dah tutup dah. Tapi aku tawakal je la. Mana tau ada rezeki.

Alhamdulillah... Walaupun ambil masa dekat sejam meredah jalan yang sesak untuk sampai ke pasar, tapi tak sia-sia. Pasar masih buka. Apa lagi... Beli la apa yang patut. Aku sempat gak rembat daun ketupat. Balik nanti boleh anyam. Hehe...dengar kata pasar buka sampai malam tu...

Malam tu aku dengan projek ketupat aku, bini aku pulak sambung siapkan kerja dia. Tak lain dan tak bukan, menyiapkan kek yang ditempah kawan-kawannya. Sibuk betul bini aku. Hehehe...Taufiq lak nasib baik memahami. Kalau maknya sibuk-sibuk, takde lak meragam ke buat hal ke. Khusyuk dia perhati mak dia buat kek. Tapi macam tau-tau pulak dia nak raya. Dia perhati pulak abahnya anyam ketupat. Hehehe...



Malam tu kitorang singgah jap ke rumah KakTi. Sebenarnya nak hantar kek yang ditempah. Tapi KakTi ajak makan berobok. Entah angin apa lak KakTi tu nak makan berobok. Siap SMS aku petang semalam minta no handset Cik Bedah, nak minta resepi berobok. Jadi, kitorang ni boleh la dikatakan panel jemputan untuk merasa berobok yang KakTi cuba buat tu. Ok la... Cuma berobok versi Kelantan :-P Tak macam berobok Bugis. Hahaha...

Dalam pukul 9 lebih malam tu kitorang balik. Bini aku nak siapkan kek. Bini aku plan nak masak rendang daging lepas tu. Tapi punya la tak best. Siap je kek tu masak, blackout la pulak. Tak sempat bini aku nak deco kek tu. Kitorang pun tidur je la. Aku nak masak ketupat pun malas. Sebab gelap-gelap ni takut terlelap. Masak ketupat tu 4 jam. Jadi...masak pagi esok je la...

0 comments