Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Thursday, May 21, 2009

Dosing Sugar

Setelah beberapa tempoh member aku menjalankan satu eksperimen ke atas makhluk marin yang dia pelihara, aku pun mula buat benda yang sama. Sebab nak tengok macam mana. Biar dia test dulu ;-) hehehe... Bukan apa. Support system untuk akuarium member aku ni jauh lebih canggih daripada aku punya. Aku punya DIY je. Hehehe... Yang paling kesian sebab aku punya ni DIY yang main hentam je. Huahaha... Member aku kata, air jadi makin clear. Pasir pun jadi makin bersih. Menarik ni. Jadi aku pun nak try gak la.


Tapi salah satu sebab aku tak buat sebelum ni sebab bulan lepas selalu sangat takde letrik. Untuk nak buat eksperimen ni memerlukan skimmer beroperasi sepanjang masa. Kalau tak memang tak tau la apa jadi dengan penghuni akuarium aku ni. Kene kencing manis agaknya. Hehehe...


Eksperimen ni mudah je. Letak gula dalam air akuarium ni. Hehehe... Aku mula dengan satu camca teh gula yang telah dilarutkan, dituang ke dalam akuarium (macam nak memasak lak). Setiap hari aku buat. Skimmer aku memang jadi gila la. Buih kotor memang membuak-buak. Sampai macam tak muat skimmer-cup ni. Masa hari pertama, melimpah-limpah buih kotor terkeluar dari skimmer-cup. Warna air akuarium pun nampak keputih-putihan, tanda overdose. Hari ni adalah hari ke-5 aku menjalankan eksperimen ni.


Ikutkan nak best lagi guna vodka. Teorinya adalah bakteria perlukan karbon. Dengan membekalkan gula atau vodka, kita akan boost bekalan karbon. Seterusnya kita akan boost pembiakan bakteria. Maka populasi bakteria akan meningkat mendadak sampai satu tahap. Tu yang skimmer jadi gila sikit tu. Tapi bila bakteria banyak, lagi la bersih air akuarium sebab bakteria dan cerna kotoran dalam akuarium. Disamping membekalkan mineral yang berguna untuk hidupan dalam akuarium.




Tengok la tu, sampai terkeluar-keluar buihnya.


0 comments