Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Saturday, February 14, 2009

Flexible Spotlight Stand for My Aquarium

Memandangkan coral-coral ni agak sensitif, termasuk dengan perubahan kecerahan cahaya, maka aku perlu buat sesuatu supaya jarak spotlight dengan permukaan air boleh dilaraskan mengikut kesesuaian pada bila-bila masa. Tambahan pula kalau nanti tiba masa untuk menukar bulb baru. Tau-tau je la, bulb baru ni nanti cahaya dia lagi cerah. Makin lama akan makin malap. Kalau terus pasang nanti mau terkejut coral-coral ni kang.

Aku pun design la tempat gantung spotlight ni supaya ia fleksibel tapi kukuh. Berat gak spotlight ni. Kalau tak kukuh, jatuh masuk dalam akuarium kang naya je. Lepas siap aku design rekabentuknya, aku pun bawa la design aku tu ke kedai. Bincang dulu dengan taukeh kedai tu, agak-agak kuat ke tak nak tampung beban spotlight aku tu nanti. Design aku ni adalah lanjutan daripada bahagian asal tempat gantung spotlight yang aku buat sebelum ni. Lebih kurangnya aku extend tempat gantung yang aku buat sebelum ni supaya jadi lebih fleksibel.

Lepas siap tempah, aku pun cat sikit supaya nampak lawa la sikit. Kemudian apa lagi, bila malam (waktu spotlight off) aku pun mulakan la kerja-kerja pemasangan. Hehehe... Dan hasilnya.... Spotlight metal halide akuarium aku ni boleh diubah kedudukannya mengikut kesesuaian ;-) Hehehe..


Stand spotlight yang aku buat mula-mula



Setelah modify